Monday, April 8, 2013

No more lesen P

Sebenarnya dulu saya sangat takut nak pegang stereng.
Dalam masa setahun boleh kira berapa kilometer je saya mampu bawa. 
Saya ini manusia yang cepat kalut dan cemas.
Dua kali buat kereta ayah kemek.
Rasa takut sampai setiap kali pegang stereng saya mengucap awal-awal.
Orang cakap tu simptom trauma.Entah.

Lepas habis belajar,saya tekad nak beranikan diri.
Masa first day  kerja saya minta restu kat mak ayah,nak drive.
Ayah didnt allow me to do so as he know how careless i am.
As usual.
Saya naik bas awal pagi dan serius saya boring.
Hari ketiga kerja ayah nak test driving skill saya,bawak kereta dari bus stand sampai rumah.
Masa nak dekat sampai rumah,entah macam mana saya gagal nak potong kereta depan.
Kereta datang dari arah bertentangan siap dah buat hi-beam.Nyaris.
Nasib baik jalan  tu lebar.
Nasib baik juga saya cuma bawak viva.
Ayah bising .Saya diam.Rasa loser sekejap.

Terus.Lepas tu memang mak ayah dah tak percaya saya bawak kereta.
Bahaya.Saya cuai.Mata tak awas.
Sampailah satu hari abang cakap pada ayah,why shouldnt they give me a try.
Sampai bila tak nak percaya saya boleh drive?
Ayah bagi kebenaran.Tapi saya tau hati dia risau.
Ye,kalau saya dah ada anak nanti pon mesti saya ragu-ragu nak lepaskan dia drive sorang-sorang.

Akhirnya,genap 5 bulan kerja i managed to drive alone.
Masa first time bawa kereta esoknya kaki saya lenguh.Satu badan pon lenguh.
Yelah,bawak kereta 3 pedal.Tempuh jam.
Pergi balik kerja dah makan dua jam.
Dua hari lepas tu saya demam.Culture shock mungkin.Heh.

Ayah pernah cakap kat saya,nanti bila kita dah lama pegang stereng,barulah boleh synchronize tangan dengan tayar.
Betul lah tu.Now i got my self confidence to drive.
Bila dah lama memandu,kita dah boleh belajar body language kenderaan lain.
Belajar macam mana nak jadi gentleman dan sabar atas jalan. 

Saya masih belajar.Belum profesional.


Tak ada lah susah mana pon bawak kereta.Kan?
Lawan lah ketakutan.Anda mampu mengubahnya.


Dont drive and drunk.
 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...