Wednesday, June 8, 2011

Ai tak suka nak marah orang lama-lama ni..tapi..

Aku terbangun pukul 3 pagi bila terdengar bunyi pelik dari atas rumah.Pelik.Pukul 3 pagi kot.Takkan lah ada king kong sesaja nak mendarat atas bumbung.Aku tengok kat tepi katil,adik aku tengah tengok aku.

"kak..dengar x?"

Aku diam.Takut jugak.Setelah diamati,rupa-rupanya tu adalah bunyi angin dok menolak bumbung yang dah renggang.Isk~nak hujan rupanya.Memang best je rasa hujan pepagi buta dengan selimut tebal.Tapi kan..entah kenapa mata aku susah nk lelap semula.Padahal cuaca memang sangat memberi potensi aku bangun lambat esoknya.

Terkebil-kebil.Aku pon taktau aku tido ke tak sebenarnya sebab bila tiba2 terbangun je dari tidur td,hati aku tetiba rasa macam kena koyak.Urgh~sakit kot.Maybe sebab aku tidur dalam keadaan marah.Ya.Marah.

Aku bukan nak cerita pasal king kong ataupun bumbung nak tercabut kena tiup angin.Aku nak cerita,perlu ke perasaan marah ni sampai tak boleh tidur segala.Berbaloi ke sampai macam tu sekali?
Marah itu perasaan yang datang secara natural.Bukan dibuat-buat.Ada juga orang buat-buat marah.Betul tak pakwe makwe sekalian?Ala,takkan yu xpernah buat macam ittew.Yaww..Itu bukan marah oke.Itu mengada-ngada.Derr..

Marah itu ibaratnya api.Dari api jugalah syaitan laknatullah dijadikan.Jadinya,marah tu datang dari syaitan la eh?(Soalan yang budak kecik slalu tanya).Syaitan memang suka bila manusia marah.Yelah,bila kita marah,apa kita buat?Paling tak teruk pon buat status bukan-bukan,sesedap rasa kat FB,bagitau kat satu dunia yang kita tengah marah(Okey,aku tak terasa).Bagus ke perangai macam tu?Bagitau semua orang yang kita tengah marah?Tak pon mencarut sesuka hati sampai masak nasi hangit,tak perasan api kuat sangat(ni betul-betul marah ni)

Huh.Aku gigit jari.Menulis tapi terkena kat batang hidung sendiri.Err..hello..nak betulkan orang kenalah betulkan diri sendiri.Betul tak?So tak salah kan aku tulis macam ni?

Berbalik pada soal marah.Macamana nak solve ni?Marah kat orang sampai insomnia bagai.Padahal orang yang kita marahkan sangat tengah dok bergulek lena(pinjam sat bahasa utara).Not even worth it!Fikir baik-baik.Memang,kadang-kadang perasaan marah ni tak dapat di kawal.Bila dah orang buat tahi lalat(tiada unsur carutan di sini),siapa boleh tahan Bhai!


Betul.Bahkan budak kecik pon tau marah kalau orang rampas mainan dia sesuka hati.Apatah lagi kes perebutan harta ataupun cinta bersegi-segi.Cuba duduk sekejap.Bertenang.Jangan biar marah menjalar ke seluruh organ,dan akhir sekali menyerang otak untuk bertindak balas.Tu yang kadang-kadang boleh berlaku pertumpahan darah.Dah bloody bloody time hell baru terfikir ...

Kenapalah aku marah sampai terbunuh hamster ni?erk.dah jadi sate?

So,bagus ke marah-marah ni?Kalau dah sampai kes bunuh segala?Perasaan marah yang sekejap itu mampu membuat kita menyesal selama-lamanya.Tak percaya?Tengok jela rancangan 999 tu.Berapa banyak kes bunuh melibatkan si pelaku sedang berada di luar kawalan minda.isk~

Habis tu,kalau orang buat kita macam-macam,takkan nak dok diam saja.Dia tengok sy tak marah,lagilaa dia pijak-pijak saya.

Oke..oke..kalau orang dah buat macam2 kat kita,mencaci sesuka hati,kita patut buat apa?

Jangan bertumbuk,tampar pipi atau bahu orang yang buat tahi lalat tu.Tak cool okey.Lagi-lagi kalau anda semua gadis yang comel dan sopan.Come on.Give ourself some credit!Selesaikan dengan cara yang terpelajar.Jangan main serang tak tentu pasal.Yelah.Tak ayu kot kalau tengok gadis comel pki tudung litup berbelit-belit main tarik-tarik tudung tepi swimming pool,pastu ploop~masuk dalam swimming pool..Lagi-lagi kalau ada orang yang rajin bwk DSLR,tangkap gambar,terus upload masuk FB.High resolution you!Kan dah tak comel tu.

Err..macam mana cara terpelajar tu?Duh~gunakan sepenuhnya otak anda untuk menyusun kata-kata.Belajar KOMSAS kan masa skolah dulu?Lima tahun kot.Tak kan dah lupa.Hiperbola,metafora,budaya sindir menyindir.Bagi dia pening dengan ayat korang.Pastu,dia faham ke?Kalau dia tak faham,and korang tak reti fahamkan,baik korang belah dari situ.Jangan tengok dah muka dia.Tapi bagi orang yang timid,penyabar,benda ni memerlukan sedikit kekuatan.Yeah!A sweet revenge needs a little courage man~Bagitau je dia apa yang korang xpuas hati sangat.Kalau tak reti cakap,gunakanlah teknologi masa kini.YM,emel,tak pon Fesbuking.Tak payah tengok muka,bergasak lah korang.Tapi ingat.Cara terpelajar ye!

Erm..Tapi kan..kalau kita puas hati dapat kenakan orang tu balik,pastu orang tu macam takde reaksi je,macamana?

Dah puas hati kan?Dah tak marah kan?Buat apa nk sakitkan orang lagi.Biarlah dia.Revenge is not a double-sided feelings.Ingat cintan-cintun ke nk double sided tape segala.Kalau kita rasa tindakan kita betul,and puas hati dengan apa yang kita buat,cukuplah.Selebihnya biar Allah yang tentukan.

Well..sebenarnya,cara yang paling baik untuk hilangkan marah adalah duduk,istighfar banyak-banyak.Ambillah wudhu',sejukkan hati lapangkan jiwa.Kalau kita marahkan seseorang tu,seeloknya,berpalinglah dari melihat muka dia.Yela,kalau tengok muka,tak pasal-pasal lebam biji mata.Baik xpayah.Kan?Kalau agak-agak insomnia tak boleh tidur,cubalah taawuz.Fikirkan benda-benda best yang kita akan lakukan esok hari nya.Try.Tido lagi best daripada marah kat orang kan?


'Always write angry letters to your enemies. Never mail them'
.
Mood:masih marah..tapi sudah makin terkawal setelah banyak menulis.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...